רישוי עסקים – מורה נבוכים – מתי ואיך מתחילים?

ראשית חשוב לציין כי לא כל סוגי העסקים טעוני רישוי- בדיקה אם עסק כזו או אחר נידרש לרישיון עסק ניתן לבצע בקלות ב"צו עסקים טעוני רישוי עסקים" אותו ניתן לאתר אינטרנט. ככל שעסק נידרש להסדרת רישיון עסק, ההמלצה הגורפת והחד משמעית שלנו הינה; לבצע בדיקה מקדימה לצורך וידוא שהתנאי הנכס מתאים לתנאי העסק המיועד, לבדיקה זו אנו קוראים בדיקת היתכנות . ניתן לבצע אותה עצמאית או לבקש סיוע מגורם מקצועי מתאים.

כללי

אז מהי בדיקת היתכנות? "סוף מעשה במחשבה תחילה"
בדיקה זו למעשה כוללת מכלול של בדיקות מקדמיות שרצוי לבצע לפני התחייבות לפתיחת העסק:
א. בדיקה תב"עית– מהם השימושים המותרים עפ"י התב"ע (תכנית בנין עיר) המקומית ו/או האזורית. ווידוא השימוש הנחוץ לעסק המוצע תואם את המותר עפ"י התב"ע.
ב. בדיקת שלנכס יש היתר בניה– וידוא שלא קיימות חריגות בניה כגון גלריות, סככות, מחסנים…שנבנו ללא היתר. כלומר, אם היעוד התכנוני של הנכס תואם את השימוש הרצוי, במידה ואין התאמה יהיה צורך לטפל בבקשה להיתר לשימוש חור. הכוונה שאם הנכס נבנה ליעוד תעשייתי לא נתן לפתוח עסק מסחרי במבנה ללא אישור חריג. המשמעות הישירה הינה עוד הוצאות ועוד זמן!
ג. בדיקה ברישוי עסקים– במידה והנכס עצמו חדש ולא היה בשימוש עד היום, חשוב לוודא מול מחלקת רישוי עסקים האם העסק המבוקש הינו עסק טעון רישוי. כמו כן, לבקש ולקבל את רשימת הדרישות שיש למלא לטובת קבלת הרישיון המבוקש. במידה והנכס אינו חדש והיה בשימוש בעבר, יש לבדוק האם היה תחת רישיון עסק. במידה ולא היה רישיון או אז חשוב להבין מה הסיבות, מה מנע את קבלת הרישיון, היכן היו בעיות ואיזה גורם אשרור מנע את קבלת הרישיון.
ד. בדיקת תאימות הנכס– לעיתים דרישות הרישוי יצריכו הערכות מיוחדות מבחינת הנכס (אלמנטים של בטיחות/מילוט/קירור/אחסון..). ישנם נכסים שכדי להביאם למצב בסיסי שיאפשר הוצאות רישיון עסק יידרשו להשקעה אדירה, מומלץ להבין מהם דרישות הבסיס ולבחון האם הנכס הרצוי אכן כדאי ביחס לדרישות של העסק.
רק לאחר קבלת התשובות לכל השאלות, ניתן לקבל מושג ברור בנוגע להיתכנות העסק המבוקש ולהתחיל בהקמה עצמה.

הגשת בקשה לרישיון עסק- איך, מי, כמה ומתי?
א. איך? יוצרים קשר עם גורם מקצועי שמוסמך לערוך ולחתום על בקשות לרישיון עסק, עפ"י רוב, הוא גם זה שמגיש את הבקשה בעירייה ומטפל אל מול כל גורמי האישרור השונים (מנהל ההנדסה, בטיחות, משטרה, איכות הסביבה, משרד הבריאות…) עד לקבלת הרישיון.
ב. מי? הגורם המקצועי יכול להיות הנדסאי, אדריכל או מהנדס בניין שמכיר את הדרישות והדרך לערוך בקשה המקובלת ברשות המקומית ועפ"י התקנות של צו רישוי עסקים.
ג. כמה? במועד הגשת התכניות והמסמכים יש לשלם אגרה לפתיחת הבקשה, האגרה קבועה כ- 320 ₪ לכל פריט רישוי (לעיתים עסק מסויים יתבקש להסדיר מספר פריטים).
ד. מתי? היות והחוק דורש שעסק יפעל תחת רישיון, חשוב לוודא שהבקשה לרישיון תוגש ברשות המקומית בסמיכות לפתיחת העסק!

חשוב!
לרשות רישוי עסקים עומדים 21 יום כדי להגיב על הבקשה שהוגשה, לאשר או לדחות. ככל שאין בעיות עם התכנית והמסמכים שהוגשו, התיק מועבר לקבלת חו"ד מכל גורמי האשרור הנדרשים עפ"י צו רישוי עסקים. במועד פתיחת הבקשה יש לציין אם קיימת דחיפות מיוחדת שמבקשת טיפול מהיר במיוחד מהסיבות הבאות:
א. העסק לא יכול להיפתח ללא רישיון עסק
ב. העסק נתון בהליך משפטי
ג. הרישיון דרוש לטובת חתימה על חוזה שבלעדיו תהיה פגיעה קשה בעסק
ד. הרישיון דרוש כדי לשחרר סחורה מהנמל

קבלת רישיון העסק,
מרגע הגשת הבקשה לרישיון העסק מועבר התיק תחנות אישור אצל גורמי האשרור השונים כגון: תברואן/פיקוח מטעם רישוי עסקים, אגף ההנדסה, אישור נגישות, איכות הסביבה, כיבוי אש, משטרה, משרד הבריאות, משרד התמ"ת… במידה ויתקבל סירוב / חו"ד שלילית או אז תוציא הרשות מכתב מנומק לסירוב של מי מהגורמים ויינתן זמן בו ניתן יהיה לטפל ולהסדיר את הנקודות הבעייתיות. ככל שהכל תקין….. קדימה , קדימה- יונפק רישיון עסק כמתחייב.

לחזרה לכל החומר המקצועי בנושא אגרות והיטלים לחץ כאן
לכתבה הקודמת לכתבה הבאה

המומחים שלנו מחכים לכם!

צרו איתנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם

שלח פנייה