רישוי עסק בתחום האחסנה

מחסנים לוגיסטיים ובכלל מחסנים מגדלים שונים נידרשים לרישיונות עסק. יש סוגים שונים של אחסנה אבל מסתבר שיש גם פרקטיקה שונה בין הרשויות

כללי

על אף, שלכאורה, צו רישוי עסקים (עסקים טעוני רישוי), תשע"ג – 2013 (הצו הקובע לענייני רישוי עסקים) מפרט במדויק את סוגי העסקים הנדרשים בהוצאת רישיון עסק, בכל הנוגע לאחסנה, הדברים מורכבים במקצת, שכן, בישראל ישנם אלפי מחסנים מסוגים שונים, בגדלים שונים, ועל אף, שתיאורטית, חוק אחד ויחיד אמור להתייחס ולחול על כולם, הגיונית, אין הדבר כך. כך, שעל מנת להתמודד עם קבלת רישיון העסק למחסן, נצטרך לדייק, ראשית, את הגדרתו המילולית של ה"מחסן" כמבנה הנפרד מבית העסק, או, לחילופין, מקום שמטרתו היא אחסון הסחורה, אחסנתם של חומרי הגלם השונים הנדרשים לצורך הייצור, ולעיתים, אף אחסון התוצרים הסופיים לאחר הייצור / ההרכבה וטרם שילוחם.

מה אומר החוק?

על פי החוק, שטח המוגדר כ"מחסן" העולה על 50 מ"ר (בלא תלות בחומרים או בסחורה העתידים להיות מאוחסנים בו) יהיה מחויב בהגשת בקשה לקבלת רישיון עסק, על פי סעיף 6.1 בטבלת העסקים החייבים בקבלת רישוי. במקרים בהם, המחסן משמש אף לצורך אחסון ציוד רפואי, יוחל עליו הסעיף המתאים מקבוצה 1 שבטבלת העסקים החייבים בקבלת רישוי. יחד עם זאת, מחסן אשר שטחו הוא פחות מ-50 מ"ר לא נחשב כמחויב בהגשת הבקשה לקבלת רישיון העסק, מכיוון שאינו מוזכר בצו הרישוי, זאת, בהחרגת מקרים השייכים לקטגוריות ספציפיות, המצריכות קבלת רישוי ללא תלות בשטח המחסן. מסובך, אמרנו לכם?

רוצים להסתבך עוד קצת עם הסיפור הזה?

בבקשה – הדרישות החלות על מחסנים משתנות מרשות מוניציפאלית אחת לאחרת, ואפילו, בשטח אותה הרשות, ניתן למצוא הבדלים בחובת הוצאת הרישוי, בין נכס נדל"ן אחד לאחר.

למה?

זהו המצב, כיום, בשטח, וכפי הנראה, שעד שלא תפורסם באופן רשמי גרסה אחידה המיישרת קו בין כל הרשויות השונות, כל גורם שתזדקקו לקבלת אישור ממנו, יוכל להציב בפניכם רשימת דרישות שונה לגמרי בין אזור אחד לאחר בארץ. ואתם, כאמור, תידרשו לעמוד בהן, כי הפעלתו ללא רישיון של כל עסק שנחשב כמחויב בהוצאת רישיון, היא עבירה פלילית.

אנחנו חייבים להבהיר כאן עניין חשוב

ברור מאליו, כי כל חברה המתמחה בליווי בתי עסק תדגיש באוזניכם, חזור והדגש, עד כמה חשוב לבצע את ההליכים האלה, לפחות בליווי ובייעוץ של איש מקצוע (גם אם לא באחריותו או בסמכותו המלאה). אבל בואו ונפתיע אתכם קצת – בעוד שבתחומים מסוימים, חברה שמבצעת במקומכם את ההליך יכולה להיות nice to have, כאשר המדובר בתחום הלוגיסטיקה או השילוח, המדובר ב-must של ממש, שבלעדיו, אתם עלולים להסתבך באופן רציני למדי!

ובואו נגיד לכם אפילו יותר מזה – גם אם, בעסקים אחרים, פה ושם, ניתן לעגל פינות ולכופף את החוק, בכל הנוגע לרישוי עסק בתחום האחסנה, הלוגיסטיקה והשילוח, אסור לכם, אפילו לרגע, לחשוב על זה, מכיוון שממילא, התחום הזה נמצא תחת פיקוח מתמיד (שאליו, אתם בוודאי, מודעים) וכל מעידה, ותהיה הקטנה ביותר, עלולה להפיל את הפעילות העיסקית ולסבך אתכם.

אנחנו מבינים שאין לכם זמן (או חשק) להתעסק עם כל המבוך הבירוקראטי הזה, ולכן, בדיוק עבורכם, גיבשנו כאן, בחברת ריפאנד, סדרת שירותים מקצועיים, אשר מטרתם לפנות לכם, בעלי העסקים, את הזמן לעסוק בפעילות העסקית שלכם, בעוד שאנחנו, אנשי המקצוע בתחום, נדאג לעניין הוצאת רישיון העסק!

לחזרה לכל החומר המקצועי בנושא לחץ כאן
לכתבה הקודמת לכתבה הבאה

המומחים שלנו מחכים לכם!

צרו איתנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם

שלח פנייה