סיווג ארנונה מופחת לבית תוכנה

חברות הייטק רבות פונות בבקשה לסווג את פעילותן בסיווג ארנונה מופחת נוכח היותן חברות הייטק.

כללי

חברות הייטק רבות פונות בבקשה לסווג את פעילותן בסיווג ארנונה מופחת נוכח היותן חברות הייטק. נוכח פניות רבות בתחום ראינו לנכון להאיר טיפה על הנושא ולהרחיב במספר מילים:

למי מגיע הנחה של בית תוכנה?

תקנות הסדרים במשק המדינה (ארנונה כללית ברשויות המקומיות), תשס"ז-2007 קובעות בסעיף ההגדרות שלהם כי תחת הגדרת"תעשיה" יכללו גם בתי תוכנה. ולהדגיש, אין ולא קיימת הנחה להייטק אלא קיימת הגדרה שכוללת עסקים שממש כותבים תוכנה תחת הגדרת תעשיה.

טעות נפוצה היא כי חברות שנותנות שירותים בתחום ההייטק סבורות כי הם זכאיות באופן אוטומטי להנחה ו/או הגדרה מקילה, בפועל תדרשנה אותן חברות לכמה מבחנים ועמידה בתנאים שכוללים ממש יצירת קוד וכתיבה. חשוב לציין, כי קו ההפרדה בין תעשיית ההייטק לבתי התוכנה אינה ברורה תמיד או אז כדי לעשות כדי לשכנע את הרשויות שעיקר המשקל מצוי בבית התוכנה עצמו ואין נפקא מינה אם היא גם נותנת תמיכה למוצר קיים.

מה הכוונה הנחה לבית תוכנה?

צווי הארנונה של כל רשות ורשות מגדירים כללים ותעריפים לבית תוכנה ולעיתים מקנים אפילו באופן מפורש הנחה או הגדרה ספציפית לבתי תוכנה ואף להייטק. כאן המקום לדייק, כוונת המחוקק היתה להקל על בתי תוכנה, כאלו שכאמור כותבים את התוכנה, ולכלול אותם תחת הגדרות תעשיה שעל פי רוב (לא תמיד) משקפות תעריף זול יותר מתעריפי עסקים, משרדים ומסחר.

במילים אחרות על פי רוב אין הנחה לבית תוכנה אלא הכרה כי מדובר בבית תוכנה ואז אותו עסק יהנה מסיווג תעשייתי מופחת.

מה יידרש להציג עסק שסבור שהוא עומד בקריטריונים?

ראשית דבר יש לבחון מהותית אם אכן מדובר בבית תוכנה בו כותבים ומייצרים תוכנה. מתן שירותים למוצר קיים לא תמיד יספקו ויענו על הדרישות. לפיכך, יש לשאול שאלות מהותיות כלליות מה אופיו של העסק ולהפעיל את מבחן השכל הישר.

ככל רצוי לנסות ולהבין מה היתה כוונת המחוקק בבואו להקל על בתי התוכנה ואז לשאול: "האם אני העסק אליו התכוון המחוקק?" מענה לשאלות אלו ניתן למצוא בסוג העובדים, הכשרתם, בתהליכים, במוצרים, בשלב התהוותם של המוצרים, בפריסה הפיזית בשטחי המשרד ועוד.

ככלל הרציונל בהגדרה המקילה נבעה מכמה טעמים: רצון לעודד את תעשיית ההיטק אשר מהווה סקטור משמעותי, הבנה כי בתי תוכנה אשר כותבים קוד אינם בהכרח מוכרים את המוצרים שלהם בתהליך הכתיבה ועוד. ככל שההסבר יענה על הרציונל יהיה קל יותר לשכנע את מנהלי הארנונה כי יש להגדיר ולסווג את העסק כבית תוכנה.

ריפאנד

ואנחנו, אנחנו עוסקים בנושא מזה שנים רבות ומתמחים, בין השאר, בטיפול בבתי תוכנה מול הרשויות המקומיות. באמתחתנו ניסיון אדיר והצלחות רבות בכל רחבי הארץ. אנו יודעים לשאול את השאלות, לבחון את הפעילות ולהגיש אותה באופן מסודר לרשויות.

בשים לב, שינוי סיווג מסיווג עסקים לסיווג בית תוכנה עשוי להפחית את חיובי הארנונה באופן ניכר. הפחתת העלות תדרוש התייחסות רצינית של הרשות המקומית ולכן, יש להערך לכך ברצינות ויסודיות רבה. חברות רבות עוברות משלב הכתיבה לשלב מתן שירות מלא ולפתע מגלות שהמשקל עבר מפיתוח וכתיבה לשירות ותחזוקה. חלקן של החברות מעורבות וקו הבחנה אינו ברור כאמור לעיל. חלקן של החברות יושבות במשרדים מהודרים ולכאורה פועלים כמשרד לכל דבר ועניין אלא שתוכן עבודתם הוא שישנה בשונה מהנראות וכאן קיים צורך לדייק את ההסבר.

לחזרה לכל החומר המקצועי בנושא לחץ כאן
לכתבה הקודמת לכתבה הבאה

המומחים שלנו מחכים לכם!

צרו איתנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם

שלח פנייה