נגישות – מחלקת רישוי עסקים

נושא הנגישות מקבל בשנים האחרונות יותר ויותר משקל והרגישות כלפי אנשים עם מוגבלויות כאלו או אחרות גדלה לשמחת כולנו ומהווה תנאי בסיסי בקבלת רישיונות עסק, פעילויות שוטפות של קבלת קהל גם בעסקים שאינם טעוני רישוי עסק ישנה דרישת נגישותובכלל קיימת הבנה שזה חלק בלתי ניפרד מתוכנו ולפיכך, יש לתת לזה תשומת לב.

כללי

איפה אנחנו פוגשים את זה?
התשובה היא- בכל מקום! אלא שהמודעות שלנו יחסית נמוכה וכאן חשוב שנפתח את המודעות ונפעל לפי הכללים שיאפשרו נגישות והתנהלות קלה, הכרחית ומתבקשת גם לאוכלוסיה שמתקשה.

נהוג לחשוב שנגישות מסתכמת ברמפה לעליית נכה עם כיסא גלגלים, חנית נכים או אולי שירותי נכים אבל האמת טיפה יותר מורכבת והדרישה רחבה יותר.  לדוגמא: דלפק הגשה בבית קפה, מעלית גישה, שילוט ברור, מערכות שמע לאוכלוסיה עם בעיות ראיה ועוד ועוד.

יש לזכור כי "אדם עם מוגבלות" מוגדר כאדם עם לקות פיסית, נפשית או שכלית לרבות קוגניטיבית, קבועה או זמנית, אשר בשלה מוגבל תפקודו באופן מהותי בתחום אחד או יותר מתחומי החיים העיקריים.

כללי הנגישות מגדירים למעשה את התחום כאפשרות הגעה למקום, תנועה והתמצאות בו, שימוש והנאה משירות, קבלת מידע הניתן או המופק במסגרת מקום או שירות או בקשר אליהם, שימוש במתקניהם והשתתפות בתכניות ובפעילויות המתקיימות בהם, והכול באופן שוויוני, מכובד, עצמאי ובטיחותי.

הרגישות, החקיקה והסדרת הנגישות המוכרת לנו היום אינה הגיעה לפתע זהו תוצר של הליך ארוך שהתפתח במשך שנים רבות, ההתייחסות לאנשים עם מוגבלויות השתנתה ללא היכר במהלך העת האחרונה.

החקיקה באה להבטיח שאנשים עם מוגבלות יוכלו לקחת חלק פעיל בחברה, כמו כן, החקיקה מבטיחה שהמרחב הציבורי ושירותים הניתנים לציבור יהיו נגישים גם לאנשים עם מוגבלות. למעשה, החוקים והתקנות מעבירים לחברה כולה את האחריות להנגשת השירותים הניתנים במרחב הציבורי.

קיים בארץ מערך חוקים שלם העוסק בנגישות. כאשר שני החוקים המרכזיים הם חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות וחוק התכנון והבניה. חוקים אלה מפנים לסדרה של תקנות נגישות בתחומים מגוונים בהתאם לצורך, והן מפרטות את הדרישות וההתאמות שיש לבצע ולהטמיע בכדי להגיע למימוש נכון של דרישות הנגישות, מתוך התקנות ישנן הפניות לתקנים הספציפיים הנוגעים לנושא ההנגשה המבוקש.

בעבר הרחוק, אנשים עם מוגבלויות, בלית ברירה נאלצו על פי רוב להיות מרותקים מרבית זמנם במקום מגוריהם, עם אפשרות מצומצמת להתערות בחיים הציבוריים, הצורך, ככל שנראה היום בסיסי, כחלק מזכויות הפרט לחיים חופשיים, היה בעבר, רחוק מלהיות ממומש. היום, יש לנו את החובה לממש את זכויות הבסיס: לבחור, להנות, להתערות, לבלות, לנסוע, לטוס, לעבוד, לטייל, או במילים אחרות, פשוט לחיות. כך, שלממש את חזון האתר הנגיש, ליצור את התנאים הנאותים לחיים בהתאמה מלאה לכל בני האדם על מבגלויותיהם השונות, היא המהות שלנו כמורשי נגישות עתידיים, יש לזכור, את העובדה הפשוטה, יש בני אדם עם מוגבלויות ויש כאלה שעדיין לא.

עקרון היסוד , (מתוך, חוק שיויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, תשנ"ח 1998).

"זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות ומחויבותה של החברה בישראל לזכויות אלה, מושתתות על ההכרה בעקרון השוויון, על ההכרה בערך האדם שנברא בצלם ועל עקרון כבוד הבריות."


במסגרת השירות אותו אנו מעניקים תחת המטרייה של רישוי עסקים והיתרים קיימת פעילות של יועץ נגישות ואנו יותר מאשר נשמח לסייע בנושא.

לחזרה לכל החומר המקצועי בנושא רישוי והיתרים לחץ כאן
לכתבה הקודמת לכתבה הבאה

המומחים שלנו מחכים לכם!

צרו איתנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם

שלח פנייה