היתר בניה, לגליזציה, תוספת בניה

הסדרת תוספת בניה/לגליזציה/היתר בניה הינו הליך מורכב שחייב להיות מטופל ע"י בעל מקצוע מיומן המכיר את התהליך כולו. אנחנו, בחברת ריפאנד, עומדים לרשותכם עם צוות מיומן ובעל ניסיון רחב.

כללי

הסדרת היתרי בניה

אחד מהחלקים הפחות נחמדים ומלהיבים בבניית מבנה חדש/תוספת בניה/לגליזציה, הוא עניין הרישוי, ואם נהיה מדויקים יותר – רישוי הבניה, עניין המלווה את הבונים כבר משלב התכנון ועד לסיומו של תהליך הבניה. תהליך זה מתנהל מול הוועדה המקומית לתכנון ובניה, השייכת לישוב שבו מתבצעת הבניה (את רשימת הוועדות המקומיות, תוכלו למצוא כאן). אולם, למרות, שלכאורה, עשוי להישמע כי המדובר בעוד הליך רשמי סטנדרטי שתוכלו להתמודד איתו בכוחות עצמכם, אם רק תהיו נחושים דייכם, המציאות – שונה לגמרי.

היתרי בניה – מה חשוב לדעת עליהם?

את הבקשה לקבלת היתר בניה לוועדה המקומית רשאי להגיש, אך ורק, עורך בקשות שנחשב כבעל מקצוע מוסמך להגשת בקשות. דבר, שמלכתחילה, סוגר לכם את האופציה לעשות זאת בעצמכם, שכן, עורך בקשה מסוג זה עשוי להיות האדריכל, המהנדס או הנדסאי (בין אם הנדסאי בניין ובין אם הנדסאי אדריכלות), שמתכנן את הבניה ומלווה את הליכי הרישוי. כך שאתם – עצמכם, גם אם יש לכם את כל הזמן שבעולם להתעסק בכך, אינכם יכולים לעשות זאת.

הוצאת היתרי בניה כרוכה בהליכים ארוכים ומורכבים למדי, המתנהלים מול מערכת איטית ומסועפת. על אף, שרשמית, ישנם פרקי זמן מרביים העומדים לרשות הוועדה לצורך מתן תגובה, לעיתים קרובות, מתגלים עיכובים וסיבוכים בלתי צפויים בעניין, שמי שאינו מצוי ברזי המערכת – עלול ליפול בפחים מסוגים שונים, שמי שבקיא ומנוסה בכך, יידע להתחמק מהם.

מה הם השלבים להסדרת היתרי בניה?

כעת, לאחר שסיכמנו שלנסות להסדיר את היתרי הבניה שלכם בעצמכם אינו רעיון מוצלח, הבה נראה כיצד נראה תהליך הסדרת היתרי בניה.

בשלב הראשון – מתקשרים עם עורך בקשה – הסברנו כבר קודם מדוע.

בשלב השני – עורך הבקשה פונה לוועדה המקומית ומבקש תיק מידע להיתר, הכולל את ההוראות וההנחיות לכל הליך הרישוי. בלא קבלת תיק מידע להיתר, לא תוכלו לבקש להמשיך לבקשת היתר הבניה. התשובה תתקבל עד לפרק זמן של 30 יום מקליטת הבקשה במערכת, המגיש את הבקשה יכול לעקוב אחר התקדמותה במערכת "רישוי זמין", באמצעות מספר בקשה שקיבל בעת הגשת הבקשה לתיק המידע. תוקף תיק המידע המתקבל בסיום שלב זה הינו שנתיים.

בשלב השלישי – התכנון ועריכת הבקשה להיתר – זהו שלב בו מערכת הרישוי אינה מעורבת. ההשפעה היחידה הקיימת היא תוקפו של המידע (שנתיים, כאמור), ולכן, חשוב לקחת זאת בחשבון, על מנת שלא לעבור אותו בשל סיבות שונות.

בשלב הרביעי – הגשת בקשה להיתר – לאחר שעורך הבקשה שלכם (שהוא, כזכור, המתכנן) מסיים את תכנון המבנה ובידיו את כל המסמכים הנדרשים והאישורים כפי שפורטו בתיק המידע שהתקבל, הוא מגיש בקשה לוועדה המקומית. מכאן, התהליך מתבצע במספר שלבים:

שלב 1 – בדיקת העמידה בתנאי הסף – במערכת מבוצעת בדיקה לעמידה בתנאים מוקדמים שמטרתה לוודא כי הבקשה כוללת את כלל האישורים והמסמכים הנדרשים ומתקבל מס' בקשה במערכת הרישוי הזמין. פרק הזמן המרבי לשלב זה הוא עשרה ימי עבודה.

שלב 2 – שלב הבקרה המרחבית וקבלת החלטת וועדה ביצוע בדיקה שמטרתה לוודא כי הבקשה שהוגשה אכן מאושרת מהבחינה התכנונית. במידה ולא תעלה דרישה לשינויים בתכנית שהוגשה פרק הזמן מרבי לטיפול בבקשה שאינה כוללת הקלות הוא עד ל-45 ימי עבודה ממועד קליטתה של הבקשה, בעוד שבמקרים של בקשה הכוללת הקלות הדורשות הליך של פרסום, פרק הזמן מתארך ועומד על עד ל-90 ימי עבודה ממועד קליטתה. ספירת הימים מתחילה מחדש בכל פעם שמועברות הערות ודרישות לשינויים ותיקונים מהוועדה. השלב מסתיים לאחר קבלת החלטת וועדה המאשרת עם תנאים/דרישות להשלמת אישורים מגורמים שונים.

שלב 3 – שלב בקרת התכן, שלב בו על עורכי הבקשה להשלים את כל דרישות החלטת הוועדה בעבודה מול יועצים מקצועיים בהתאם לדרש, לאחר השלמת כל האישורים, עורך הבקשה דואג להטמיע את האישורים במערכת הרישוי הזמין לבדיקת הוועדה.

שלב 4 – לאחר קבלת אישור כי כל האישורים הושלמו, התכניות עוברות בדיקה נוספת והתיק מועבר לחישוב אגרות בניה, היטלים וככל הנדרש תשלומי השבחה, שלב זה אמור להיות מושלם תוך עד לעשרה ימי עבודה.

בסיכומו של דבר,

כפי שניתן להבין, המדובר בהליך מורכב שחייב להיות מטופל ע"י בעל מקצוע מיומן המכיר את התהליך כולו. אנחנו, בחברת ריפאנד, עומדים לרשותכם עם צוות מיומן ובעל ניסיון רחב.

לחזרה לכל החומר המקצועי בנושא לחץ כאן
לכתבה הקודמת לכתבה הבאה

המומחים שלנו מחכים לכם!

צרו איתנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם

שלח פנייה