4 עובדות שצריך לדעת כדי לחסוך כסף בתשלומי הארנונה של העסק

במאמר שלפניכם נסביר כיצד אתם יכולים לעלות על טעויות בחישוב הארנונה של העסק, ולשלם את הסכום הנכון אותו אתם אמורים לשלם ולא יותר. חישוב הארנונה שלכם נגוע באינטרסים

כללי

אף עסק לא רוצה לשלם לרשויות יותר כסף ממה שהוא באמת צריך לשלם. אבל איך יודעים כמה באמת צריך לשלם? הנחת העבודה הטבעית הינה להאמין שהרשות פועלת בצורה מאוזנת ותקינה ובכלל יודעת מה היא עושה, יש עליה חובת הגינות מוגברת ולכאורה מעשיה נכונים. הנחת עבודה זו אף מקבלת חיזוק במשפט המנהלי שקובע יתרון ברור וא-סימטריה לטובת הרשות באופן שנטל ההוכחה רובץ על הנישום. יתרון זה נקרא "חזקת תקינות של רשות מקומית" – כלומר, נקודת המוצא שהרשות צודקת. אלא שיתרון זה מאוד בעייתי מאחר ואותה חזקת תקינות עלולה לשמש כ"תירוץ" לגורמים אינטרסנטיים פרטיים לפעול כנגד נישום כאשר כל מטרתם הינה הגדלת החיובים.

איך מחשבים חיובי ארנונה?

לכאורה מדובר בנוסחה פשוטה של הכפלת שטח בתעריף, אך במציאות הדברים הם לא כאלה. קיימת מערכת חוקים ותקנות היסטוריות, פרשנויות שונות לחוק ועוד מגוון פרמטרים שמשפיעים על סכום הארנונה. בנוסף, תחשיב הארנונה של הרשות נגוע באינטרסים שהם לא בדיוק האינטרסים שלכם. מאחורי ההעלאות ארנונה לא תמיד עומדת העיריה. פעמים רבות מדובר בגופים חיצוניים; כלכליים או משפטיים, שמטרתם היא הגדלת השומה מכיוון, שפעמים רבות, הם מתוגמלים על פי יכולתם להגדיל את השומה. לפיכך, הם יפרשו, בדרך כלל, כל סיטואציה לחומרת הנישום, יתגוננו תחת חזקת התקינות ואולם לא בהכרח יכירו בחובת ההגינות המוגברת.

מה קורה בפועל?
במקום בו נעשתה בדיקת ארנונה מחודשת אתם מקבלים חיובי ארנונה שבדרך כלל גבוהים יותר מהחיובים הקודמים, חלקם לא בהכרח נכונים ונובעים פעמים רבות משינויי מדיניות באמתלה של תיקוני טעויות, הגדרות שטח שונות ומדידות שלא בהכרח נבחנו על ידי גורמי מקצוע. לעיתים אף הנחות ופטורים להם אולי אתם זכאים נמנעים מכם. מכיוון שמדובר ברשות המוניציפאלית אתם בדרך כלל מרימים ידיים מראש, מרגישים שזאת גזירת גורל, מתעצבנים ומשלמים בלי לשאול שאלות.

אז מה עושים?

הדבר הטוב ביותר לעשות הוא להטיל ספק, לשאול ולחקור, לא לקבל את החיוב המוגדל כמובן מאליו ובטח לא להירדם. פשוט לשאול, לבדוק את כל מרכיבי החיובי מההיבט הטכני, דרך הוראות צו הארנונה של אותה רשות מקומית ועד ההיבט המספרי. לבדוק שטח, לבדוק האם לא ייחסו שטחים שאינם בהחזקתם, האם כל השטחים בכלל קיימים, האם הסיווגים נכונים ומהי הסיבה לגידול בחיוב הארנונה, לבדוק הכל (הדבר הרע ביותר לעשות הינו להתעלם ולא לשלם).

הארנונה מס ארנונה שנתי – התשלומים התקופתיים הם הסדר ולא שומה
מס הארנונה הוא תשלום שנתי. בתחילת כל שנה התושבים ובעלי העסקים מקבלים, על פי רוב, שני ספחים – הראשון מציג את כלל המס השנתי (זה הספח שגורם לכם לשחור בעיניים) והספח השני שמציג את החלק היחסי של המס לחודשיים הקרובים. רובינו רצים לספח השני ומדחיקים את העובדה שבעצם מדובר במס שנתי ושהספח השני מייצג, בסך הכל, הסדר תשלומים.

מה קורה בפועל?
עסקים רבים רצים לשלם את השובר התקופתי שאינו בהכרח מס אמת ומדחיקים את הבעיה (ולעיתים אפילו לא מודעים לה) נוכח הסכומים המופחתים שבהסדר החודשי (הספח השני). בין אם מדובר בחיוב ארנונה שנתי או חיוב ארנונה שתוקן במהלך שנה אחרי שהוגדלו החיובים- יש לזכור כי השומה הראשונה, הכוללת היא נקודת המוצא ולא ההסדר התקופתי. אותה חייבים לבחון ואליה יש להגיב במסגרת מוגבלת של זמנים.
יש אפשרות לערער על חיובי ארנונה- בשפה המקצועית להשיג על חיובי הארנונה

ישראל היא מדינת חוק, וכאשר אתם מכירים ופועלים לפי החוק אתם מתעסקים עם המהות, עם התוכן של הבעיה ולא עם פרוצדורה. החוק נותן מסגרות ומכווין כיצד לפעול אל מול הרשויות השונות, ומאפשר לכם להעלות את הטענות וההשגות שיש בפיכם.

זוכרים את הספח עם סכום הארנונה השנתי המלא שרובנו בורחים ממנו? אז כאן נמצא את הוראות החוק שהיא גם נקודת המוצא שלכם כאמור. זמן קבלת הארנונה השנתית או קבלת השומה המתוקנת הוא הזמן היחיד בו אתם, כבעלי עסקים או הגורמים האמונים על הנושא בעסקים, רואים את כלל המס ויכולים להשיג לגבי הסכום במגבלת הזמן המוגדר בחוק.

מרגע קבלת שומת הארנונה הראשונה יש לכם 90 ימים להגשת השגה לפי "חוק הרשויות המקומיות (ערר על קביעת ארנונה כללית) תשל"ו 1976". לא הגשתם השגה במהלך 90 הימים – מעכשיו תתקשו להגיש השגה על הארנונה מאחר ואתם עלולים להיתקל במשוכה הפרוצדוראלית שעוסקת באיחור שלכם ולא בטענה לגופה. במצב דברים כזה עלול להיווצר עיוות נוראי לפיו תידרשו לשלם סכום ארנונה שגוי עד לשנה הבאה.

מה קורה בפועל?
עסקים רבים אינם מודעים לזכותם בחוק, לא מגישים השגות בזמן אם בכלל ולא יודעים שבטענות ובתסכול ניתן לטפל על ידי בדיקה ו הם יכולים לשחרר ולתעל את טענותיהם לכתב השגה שעשויי לחסוך להם כסף.

אתם לא חייבים להלחם לבד ברשויות
עסקים מתנהלים מול הרשויות המוניציפאליות כדבר שבשגרה, ופעמים רבות יש תחושה שמדובר במלחמה בתחנות רוח. אז נכון, הבירוקרטיה עלולה להתיש ולא תמיד מכירים את כל החוקים, התקנות והזכויות הקיימים. במיוחד לשם כך הוקמו חברות המתמחות בטיפול במיסוי עירוני. חברות אלה מספקות מספר שירותים מרכזיים:
• יודעות לזהות טעויות במיסוי העירוני בזמן אמת.
• עורכות את כל הבדיקות הטכניות הנדרשות על מנת לבסס את ההשגות לרשות.
• יודעות לתקשר את הבעיה לרשות ולעקוב אחר התהליך עד לקבלת תשובה עניינית או חסכון.

למה מומלץ לבחור בגורם מקצועי?
1. אתם מתעסקים בהתמחותכם ולא מבזבזים זמן יקר על לימוד.
2. יש ידע וניסיון מצטבר שיוכל להוביל אתכם להצלחה בסיכוי גבוה יותר לאין שיעור.
3. תוכלו לקבל כיוון כללי ולהוריד את רמת הדאגה וכאב הראש הכרוך בהתעסקות עם הבירוקרטיה העירונית.

אז אל תשלמו על חיובי ארנונה יותר ממה שאתם צריכים לשלם. קחו רגע, תסתכלו על ספח השובר השנתי, ואם משהו שם נראה לכם לא במקום אל תהססו – פעלו לטובתכם או פנו לחברה שתעשה זאת – ועם הכסף שתחסכו תפנקו את עצמכם. מגיע לכם.
ריפאנד מתמחה בטיפול והפחתת חיובי הארנונה בכל רחבי הארץ. קראו עוד על השירותים שאנו מציעים בהפחתת ארנונה.
מסמך זו אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי וממילא אינו מכוון לשירות משפטי אלא לבדיקה כלכלית- טכנית.

לחזרה לכל החומר המקצועי בנושא ארנונה לחץ כאן
לכתבה הקודמת לכתבה הבאה

המומחים שלנו מחכים לכם!

צרו איתנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם

שלח פנייה