חיוב הארנונה בתהליך שיקום עמוק של בנין

כללי

לאחרונה סיימנו מאבק עיקש, מול אחת מהעיריות הגדולות במכרז הארץ, בנושא פטור מארנונה לנכס שהיה מצוי בתהליך שיקום ובניה מחדש. מאחר ואנו מתבקשים לפעול בנושאים אלו לא מעט ומאחר ואנו רואים התנגדויות של רשויות רבות. לפיכך, ראינו לנכון להביא לידיעתך מעט מניסיוננו.

הרקע

מדובר ב"פיל לבן", בניין ישן ומוזנח, הרוס ומכוער שניצב מזה כמה עשורים בכניסה לאחת הערים הגדולות. לימים נמכר הבנין מתוך כוונה לבנות ולשקם אותו. ואכן, עם סיום עסקת המכר, הגישה הרוכשת בקשה להוצאת היתרי בניה שכללו תוספות שטח, שינויים מבניים ובכלל זה עבודות בינוי עמוקות, כאלו שירדו לשורשו ושלדו של המבנה.

האתגר

סמוך לרכישה התכבדה והגישה הרוכשת בקשה לפטור את הנכס מארנונה בטענה שאינו ראוי לשימוש. בקשתה של הרוכשת נדחתה, בין השאר, בטענה כי הבניין כבר זכה בעבר לפטור נכס שניזוק, מיצה את התקופה המנויה בחוק (התקופה הראשונה) ולפיכך, לא זכאי עוד לפטור (ועד לתום התקופה השניה).

האירוע

לטענתנו פטור כאמור אכן ניתן אולם לבעלים הקודם ולפיכך, יש ליתן פטור נוסף לבעלים החדש. יש לציין כי החוק לעניין זה שותק ולא ברור אם תקופת הפטור המוגבלת ניתנת לבעלים (בדומה לפטור נכס ריק- כל עוד לא שונתה הבעלות) או שמה ניתנת לנכס או אז עלולה להיות דחייתה של העירייה מוצדקת.

כן סברנו כי הפטור המתאים הינו של נכס שטרם נולד ולא נכס שניזוק. מאחר שמדובר הלכה למעשה בהיתר ובניה חדשה. כלומר, מדובר בבניין שבנייתו עדיין לא הושלמה ולפיכך, לא קמה כלל הזכות לחייב אותו בשונה ממצב של נזק שניזוק (סעיף 330 לפקודת העיריות).

התוצאה

לאחר דין ודברים ממושך, הצלחנו לשכנע את העירייה להכיר בתקופות פטור נוספות.

כמובן שכל מקרה לגופו, מצריך בדיקה פרטנית ומקצועית.

לחזרה לכל החומר המקצועי בנושא ארנונה לחץ כאן
לכתבה הקודמת לכתבה הבאה

המומחים שלנו מחכים לכם!

צרו איתנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם

שלח פנייה