רישיון עסק למרכול 4.7 ב'

הסדרת רישיון עסק למרכול (מכולת שכונתית, חנות נוחות, מעדנייה)- רקע כללי שעשוי לסייע

כללי

ריכזנו קצת מידע בעניין הסדרת רישיונות עסק למרכולים (מכולת שכונתית, מינימרקט, סופרמרקט וכיוב').

מדובר בעסקים בגדלים שונים המוכרים מוצרי מזון ממגוון רב.  עפ"י רוב המרכולים הקטנים מוכרים מוצרי חלב, משקאות, יבשים, מאפים, קפואים וכיוב' לעומתם, הסופרים הגדולים כוללים גם מחלקות בשר, דגים, מאפים, מעדנייה ועוד.

מעבר לדרישות הרישוי, תכנון המרכולים הכרחי גם להיבטי שיווק וחשיפת הקהל למוצרים השונים, גם לנגישות, מורכבותם מצריכה הסתייעות ומעורבות של אנשי מקצוע שונים (טכנולוג מזון, יועץ ניגשות, הנדסאי או אדריכל מתכנן, איש שיווק וכיוב').

מספר נקודות:

  • בזמן שמרכול שאינו מטפל במזון נידרש לפריט רישוי מס' 4.7ב' בצו עסקים טעוני רישוי עסקים, מקום העוסק גם בטיפול במזון ו/או איטליז יידרש לפריטי רישוי אחרים כגון 4.7 ג' או 4.7ד'.
  • בעת בחירת הנכס יש להכיר את דרישות השטח המינימאלי, יחסי האחסנה וכמובן התייחסות מקדימה של משרד הבריאות.
  • היבטי תכנון יכללו גם תכנון מרחק מינימאלי של 1.5 מטר במעברים.
  • כמו כן, קיימות דרישות ספציפיות לעניין מזון לבעלי חיים, איסורים ומגבלות שונות.

מרכול מקבל התייחסות רישוי בהתאם לפעילות המתבצעת בתוכו.

  1. מרכול ללא טיפול במזון, מכירה של מזון ארוז בלבד מיצרן מורשה – במילים אחרות כל מכולת, פיצוציה, קיוסק, חנות נוחות וכיוב' צריכים רישיון עסק גם אם לא מכינים או מחממים מזון אלא רק מוכרים אותו ארוז.
  2. מרכול עם טיפול במזון, יכול לכלול בתוכו מדורים שונים כגון, מעדניית חלב, בשר, עוף, דגים וכו', עסק זה מקבל התייחסות רישוי למרכול עצמו ולכל מדור יש להוסיף את הפריטים בהתאמה. כלומר, אותם עסקים שמנויים מעלה אם יטפלו במזון עצמו- יכינו כריכים, יאפו מאפים, יתעסקו במוצרים מי החי, מוצרי חלב כגון מעדניה יידרשו לרישיון שונה הכולל את הפריטים המתאימים להם.

פריטי רישוי בהתאם לצו רישוי עסקים:

אחד האתגרים מולם אנו מתמודדים יחד עם בעלי העסקים על פי רוב הוא השמירה על הסדר, הניקיון וההגיינה בכל שטחי העסק, ככל שהמרכול גדול ופעילותו מורכבת מיותר מדורים/מחלקות, שטחי האחסון היבש, האחסון בקירור ואזור פינוי האשפה הינם רחבים מאוד ומחוייבים לעמוד בכל תנאי התברואה הנאותים בהתאם לתקנות משרד הבריאות.

כמו כל עסק אחר גם מרכול חייב להיות נגיש לכלל הלקוחות הפוטנציאליים, יש לוודא דלפק קבלה נגיש, יש לוודא מעברים נגישים בין המדורים, יש לוודא מכשירי שמע במקומות המיועדים לכך ובנוסף יש לוודא חניות נגישות בהתאם לתקנות הנגישות.

להלן גורמי אישרור שונים הקשורים להסדרת רישוי המרכול:

  1. משרד הבריאות- בהתייחס לטיפול במזון.
  2. אישור כבאות
  3. אישור הרשות המקומית (מחלקת הנדסה) שהיעוד התכנוני של הנכס וההיתרים הקיימים תואמים לפעילות הרצויה.
  4. נגישות

מהו התהליך:

  1. בדיקה מקדימה שהנכס תואם את השימוש הרצוי ואין מגבלות היתר/בריאות.
  2. הכנת תוכנית העסק לרבות תרשים סביבה, חתכים ואף סימון שטח הסעדה חיצוני ככל וקיים.
  3. הגשת הבקשה ברשות. הבקשה תכלול עפ"י רוב- הסכם שכירות/רכישה, אישור החברה, הצהרת הנדסאי/אדריכל מוסמך, פרטי בעל העסק, חוות דעת מורשה נגישות (מתו"ס ושירות) ועיוב'.

נשמח לעמוד לרשותך ולסייע בתחום כבר בשלב ההתלבטות על בחירת הנכס הרצוי.

לחזרה לכל החומר המקצועי בנושא רישוי והיתרים לחץ כאן
לכתבה הקודמת לכתבה הבאה

המומחים שלנו מחכים לכם!

צרו איתנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם

שלח פנייה