בואו נדבר שניה על לגליזציה של חריגות בניה

אם נהוג לראות באירוע היתרי תהליך מורכב או אז אפשר לומר שלגליזציה היא האחות הגדולה של ההיתר.

כללי

לגליזציה של היתר בניה משמעותה הפיכת חריגת בניה לבניה חוקית. כלומר, אישור של המצב הקיים על ידי הגשת בקשה להיתר בדיעבד.

כחברה העוסקת, בין השאר, בהוצאת היתרי בניה, אנו מרגישים צורך לשפוך מעט אור על המורכבות והייחודית של לגליזציה, מאחר ואם נהוג לראות באירוע היתרי תהליך מורכב או אז אפשר לומר שלגליזציה היא האחות הגדולה של ההיתר.

ובכן; כאשר נוספת בניה ללא היתר מדובר בחריגת בניה. דוגמאות לכך הן: סגירת מרפסות, סגירת חניות פרטיות לחדרים או מחסנים, תוספות מבניות כגון פרגולות/מחסנים, חדרים על גגות, הצבת מבנים יבילים באופן קבוע ועוד. אולם, חריגת בניה אינה בהכרח תוספת שטח, זוהי אי התאמה ביחס להיתר, והיא יכולה לקבל ביטוי בשימוש שונה מכפי שתוכנן כגון: חלוקת שטחים פנימית שונה מההיתר המקורי, הפיכת שטחי שירות לשטחים עיקריים וכיוב'.

בשונה מבקשה רגילה להיתר, שם יש תכנון והערכות מקדימה ולימוד, בלגליזציה אין! באירוע שכזה מתמודדים עם מציאות בשטח שלא תמיד מתאימה למערכת חוקי התכנון והבניה. מציאות זו עלולה ליצר אתגרים נוספים על תהליך ההיתר שממילא מורכב כאשר המפחיד ביותר הינו דחית הבקשה, שהרי לא כל חריגה תאושר.

למרות שבחלק לא מבוטל של המקרים אנו מצליחים לשכנע את הרשות, עדיין מרחף מעל האירוע הסיכון לדחייה, הריסה, שינוי, קנסות ולעיתים כתב אישום.

חשוב לציין כי לא כל חריגת בניה נעשית במזיד ובידיעה אך זו כידוע אינה פוטרת מהחובה לטפל בה, לעיתים מדובר בפעולה תמימה או זוטות אלא שזו עולה רק כאשר נדרשים לאישור לטאבו לדוגמא. כלומר, אלמלא אירוע מחולל לא היו נדרשים כלל להיתר. והינה לאחרונה נתקלנו בתהליך לגליזציה בו סירב אחד מגורמי האישור לאשר בקשה נוכח הימצאותו של מזגן על קיר חיצוני בממ"ד. לכאורה מדובר בדרישה לגיטימית וידועה אלא שריבונו של העולמים לפחות מחצית המבנים בארץ נעדרים ממ"ד בכלל, אז איך קרה שדווקא במקום בו פועלים להסדרה מקבלים דחיה בעוד שמקומות אחרים כלל נעדרי בסיס שיכול להוביל לדחייה שכזו!? אין כאן חס וחלילה אמירה שאין תקן ו/או שלא צריך לעמוד בו אלא אמירה ברורה שלעיתים לגליזציה תפתח דרישות עליהן לא היו חושבים וממילא לא היו עולות אלמלא ההסדרה.

תהליך לגליזציה הינו תהליך תחת סטרס, הוא נעשה לעולם בתחושה של חשש, מאחר והחריגה כבר נעשתה, יש בה לכאורה הודאה על עבירה, ממנה עולה חשש ואיום של הגשת כתב אישום, צו הריסה, עיכוב אישורים לטאבו ועוד. לעיתים זה הטריגר לפתיחת הבקשה ולפיכך, המלצתנו לפתוח כמה שיותר מהר בקשה לרבות חוות דעת מקצועיות (כגון קונסטרוקטור) שאומרות שאין מניעה, השאר?…..פרוצדורה. כך לכל הפחות נבטיח רמת בטיחות בסיסית אגב הסדרת ההיתר.

בדומה לכל בקשה להיתר גם כאן התהליך יחייב היכרות מעמיקה עם חוקי התכנון והבניה, שליטה בתהליך, בדיקה מול הרשות המקומית וכיוב'. את החריגות מסדירים בהגשת בקשה להיתר בהליך רגיל או בהליך מצומצם, כאשר כל מקרה מקבל את התייחסות בהתאם לנסיבות המיוחדות שלו ובתקווה  שסוג החריגות לא חייב לשנות את התוכנית עצמה (התב"ע) שאז מדובר באופרה אחרת לחלוטין.

לחזרה לכל החומר המקצועי בנושא רישוי והיתרים לחץ כאן
לכתבה הקודמת לכתבה הבאה

המומחים שלנו מחכים לכם!

צרו איתנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם

שלח פנייה