לא נעים לראות גן סגור, אז מה עושים עם הארנונה שלו?

בתקופת הקורונה נותרים עסקים רבים מוגפים, ללא פעילות אלא שהארנונה ממשיכה לרוץ. מה עושים? כמה שאלות ותשובות על קצה המזלג

כללי

שאלות ותשובות בנושאי ארנונה לתקופת הקורונה.

המצב הקשה שנכפה עלינו בעקבות מגפת הקורונה הוביל את מרבית המשק להאטה משמעותית עד כדי עצירה. פעילות משמעותית נסגרה באחת, לעיתים עקב חוסר כדאיות ולעיתים עקב הנחיות ישירות של המדינה (קניונים ומרכזים מסחריים, עיסקי מזון וחנויות וכיוב'). עסקים רבים מצאו עצמם ללא לקוחות וללא אפשרות לפעול.

שוכרים רבים הודיעו לבעלי נכסיהם כי אין ביכולתם לשלם את דמי השכירות עקב אובדן הכנסה משמעותי וכך פעלו מול ספקים רבים, מדובר בפגיעה ישירה ועקיפה שטרם הכרנו אשר בנקודת זמן זו או אחרת תפגע במרביתנו.

בנסיבות אלו, עלתה צעקה גדולה, שאלות ואמירות כיצד יתמודדו העסקים עם תשלומי הארנונה עת אינם צורכים שירותים, בין השאר, מאחר ועסקיהם עומדים ללא יכולת שימוש.

ננסה איפוא, לתת מענה לחלק מהשאלות. לאור העובדה כי הנושא דינמי יש לקחת בחשבון ששינויים עשויים לחול בכל רגע.

שאלה:

האם יינתן פטור מארנונה לעסקים כפי שהובטח?

תשובה:

במסיבת עיתונאים שנערכה בשלהי חודש מרץ הודיע שר האוצר, משה כחלון, כי עסקים בכל רחבי הארץ שפעילותם נפגעה בשל משבר הקורונה יזכו להפחתה חדה בארנונה בשיעור של 25 אחוז מסך חיובם השנתי. בהודעת משרד האוצר צוין כי מדובר בהפחתה ממוקדת בענפים שנפגעו, ובמסגרתה העסקים ייהנו משלושה חודשי ארנונה חינם (מרץ-מאי).

בשים לב, שהאמירה נאמרה לכאורה באופן כללי ואולם ההתייחסות שלה מסייגת רק למי שנפגע באופן ממוקד. מאחר ולא ידוע לנו עדיין על הסקטורים השונים ומהם הקריטריונים לקביעת עסק שנפגע (נכון ליום 5/4/2020) לפיכך, אנו מניחים שלא כל העסקים יקבלו פטור וכי הנושא עדיין לא עוגן.

שאלה:

האם הרשות המקומית יכולה לתת לי פטור עקב המצב?

תשובה:

רשות מקומית יכולה לתת פטור רק על בסיס הוראות חוק שמתירות זאת שאחרת אין בסמכותה ליתן פטורים והנחות.

שאלה:

האם יש הוראות חוק עליהן אוכל להסתמך?

תשובה:

בפקודת העיריות ישנו סעיף המקנה פטור לנכס שניזוק (סעיף 330) לדעתנו במצב לפיו יש מניעה מלעשות שימוש בנכס עקב רעידת אדמה, מגיפה או סיבה דומה אחרת או אז יש לפטור את הנכס לפי סעיף זה. יחד עם זאת אנו מעריכים כי הרשויות תתנגדנה לפטור את הנכסים מכורח הסעיף הזה.

שאלה:

האם חרף העובדה שאני לא עושה שימש בנכס ולא מקבל שירותים עדיין אני חייב בארנונה.

תשובה:

הארנונה היא מס ולכאורה אין כל קשר ישיר בין השירות אותו מקבלים (ניקיון, תאורה, תחזוקה..) לבין תשלום המס. כלומר, הטענה לפיה אני לא נמצא בנכס ולא מקבל שירותים ולכן לא צריך לשלם ארנונה, סביר להניח שלא תתקבל.

יחד עם זאת, אנו כן רואים לנכון לציין. כדי שרשות תוכל לחייב בארנונה צריכים להתקיים שני תנאים מצטברים:

  1. שימוש
  2. החזקה

היה ומי מהתנאים לא מתקיים לכאורה אין מקום לחיוב ארנונה. אלא שבאירועים אלו לא רק שאין שימוש בפועל אלא גם בפוטנציאל/בכוח לא ניתן לעשות שימוש ואז לטעמנו נוצרת מציאות שונה עליה הרשות תידרש לתת תשובות.

שאלה:

מה עושים?

תשובה:

ראשית יש לעיתים אפשרויות לדרוש שינוי סיווג ולסיווג זול יותר בהתאם להוראות הארנונה של הרשות המקומית בה מצוי הנכס. לעיתים מחסן או סיווגים מוזלים אחרים.

כך או אחרת, לדעתו יש להגיש השגה/בקשה לאלתר בגין כל הטענות המנויות מעלה. ראשית דרישה לפטור את הנכסים בשל היותם לא ראויים לשימוש ו/או ניזוקו עקב המגיפה ולחילופין, לדרוש לשנות את סיווגי הנכסים לסיווגים זולים בהתאם להוראות החוק.

יש לקחת בחשבון שמרבית הבקשות תדחנה ואולם, כדאי להיות ערוכים למאבק היה והרשות תסרב להעניק הקלות ו/או שנמצא עצמינו ככאלו שלא עומדים בקריטריונים לכשיתפרסמו.

לחזרה לכל החומר המקצועי בנושא ארנונה לחץ כאן
לכתבה הקודמת לכתבה הבאה

המומחים שלנו מחכים לכם!

צרו איתנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם

שלח פנייה