צריכים מדידה לנכס? כדאי שתעברו על המסמך הזה

עולם המדידה מסתבר אינו ברור כלל ועיקר וגם אם מי מכם סבור שהוא או היא בקיאים היטב בסוגי המדידות ובמנוחים המלצתנו החד משמעתית, היא לשוב ולבדוק היטב. לבדוק היטב שיש שפה משותפת עם המודד, שדרישות האדריכל מובנות ומפורטות דיו, שהרשות או כל גורם אחר המעורב מדברים אותה שפה שאחרת תמצאו עצמכם עם מדידות לא מתאימות, עלויות מטורפות, תסכול ואובדן זמן אדיר.

כללי

זה מתחיל ככה….

  • שלום, אני צריך מדידת As made ברוטו לצורכי שכ"ד.
  • אבקש הצעת מחיר למדידה אדריכלית לצורכי ארנונה.
  • אני סה"כ צריך מדידה אדריכלית לתכנון לא As made.
  • רגע, משהו לא ברור לי, אתם בטוחים שזה המחיר? יש כאן פער לא הגיוני, מה אני מפספס?
  • מה לא ברור, אני צריך מדידה הכי פשוטה להעביר לאדריכלית.

משפטים אלו הם רק קמצוץ מהמשפטים בהם אנו נתקלים סמוך לבקשת מדידות.  במסמך זה אשפוך מעט אור על הפערים האדירים במנוחים, בהבנה וכיצד למנוע אותם.

ככל שנוכל "לדייק" את הדרישה והצורך למדידה, כך נוכל לחסוך זמן רב ועלויות מיותרות. לעיתים מוזר ככל שישמע  דווקא אצל המנוסים והותיקים עולים הפערים שכן הם יודעים היטב מה רצונם אבל עניין זה לא בהכרח מסונכרן עם המודד, אדריכל, כיבוי אש או כל גורם מעורב אחר.

לשיטתנו הבעיה בעיקרה טמונה בתקשורת חסרה ואי אחידות במונחים ולא בידע והבנה הסובייקטיבית של גורם כזה או אחר את המדידה והצורך. העובדה שיש סטנדרטים שונים ומרובים כמו גם דרישות משתנות עלולות ליצר לא רק פער במוצר אלא באופן ישיר פער אדיר במחיר.

כדי למחיש את הסוגיה אציין כי טווח המחירים של מדידות עשוי לנוע בין פחות משקל בודד למ"ר  לבין עלויות של מעל 10 ₪ למ"ר. אגב, לא מדבר בארביטראז מדובר בסוגים שונים של מדידות בעלויות שונות. נגדיל ונאמר שאם קיים פער גבוה בין מודדים כדאי לשאול ולברר האם ההסבר הוא המחיר או ההגדרה של המדידה.

לדוגמא, מדידה לצרכי כיבוי יכולה לכלול את כל מהלך הצנרת והמתזים או שיסתפקו במיקום המתזים בלבד. היא יכולה להיות; כולל הרמת תקרות אקוסטיות או רק עד גובה ההנמכה.

ובכלל זה השימוש במונחי ברוטו ונטו מסוכן יש שמכירים ברוטו אשר מתייחס רק לעובי קירות ללא רכוש משותף ויש שיתכוונו ברוטו כאשר הכוונה לא לעובי קירות אלא להעמסת הרכוש המשותף (כלומר, לחישוב). ובאותו אופן נטו, יש יכירו נטו כמדידה לאחר הפחתת עוביי קירות ויש שמתכוונים לנטו היחידה כלומר 100% קיר, 50% קיר משותף בלי בכלל רמיזה על מדידת והעמסת רכוש משותף.

בהתחלה סברנו כי נכון יהיה לתת מינוחים ולעשות יישור קו אבל האמת ירדנו מזה, אי אפשר ואנו לא מתיימרים להצליח לעשות כן ומעבר לכך מי אנו שנקבע משהו שמנהלי נכסים, האדריכלים עושים שנים רבות לעיתים רבות ממני…אבל מה כן- נבקש לחדד כמה דברים חשובים שבוודאות יצמצמו עד כדי ביטול כל הפער.

  • ראשית לקשר את המודד עם הגורם המקצועי שעושה שימוש במדידה – כלומר אם מנהל נכסים נדרש ע"י האדריכל שלו לביצוע מדידה אדריכלית, שלא יסתפק בהזמנת עבודה אלא יחבר את האדריכל למודד שידברו ביניהם.
  • להגדיר למודד מה הצורך הסופי של המדידה ומי עתיד לעשות בה שימוש – לדוגמא נדרשת מדידה לארנונה לפי צו הארנונה של ת"א.
  • כדאי מאוד לחבר את המודד עם עוה"ד או הגורם המטפל בארנונה כדי שהאחרון יכוון וינחה את המודד.
  • במדידות מורכבות וגדולות רצוי לבקש מהמודד להעביר ללקוח דוגמא לאישור ורק אז להמשיך במדידות.
לחזרה לכל החומר המקצועי בנושא מדידה וסקירה לחץ כאן
לכתבה הקודמת לכתבה הבאה

המומחים שלנו מחכים לכם!

צרו איתנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם

שלח פנייה