ידיעון 3 – רישוי עסקים

בעת האחרונה, שב ועלה לכותרות עניין רישוי העסקים ברשויות המקומיות, ההערכה היא שכשליש מבתי העסק בישראל אינם מחזיקים ברישיון עסק. מבקר המדינה מצא גם הוא לנכון לציין זאת בדיווחו והגדיר זאת כ"מכת מדינה" דבר שהוביל, בין השאר, לפעילות אכיפה מוגברת הן על ידי הרשויות עצמן והן על ידי משטרת ישראל.

כללי

החזקת עסק ללא רישיון מהווה ונתפסת סכנה חיה לציבור, שהרי עסק ללא רישיון עסק נטול פיקוח של משרד התכנון והבניה, משרד הבריאות, שירותי הכבאות ושירותים חיוניים נוספים ומן הסתם מהווה עבירה על החוק הגוררת הגשת אישומים פליליים אישיים, קנסות גבוהים וסגירת עסקים.

חשוב לציין כי אל הרשויות מקומיות מצטרפת המשטרה ואלה פועלות בהליכים לסגירת עסקים הפועלים ללא רישיונות ואף מפרסמות ברבים את שמות העסקים הפועלים ללא רישיון לטובת הציבור.

עם זאת, כיום הרשויות המקומיות מעוניינות ברישוי עסקים הפועלים בתחומם, ומעוניינות לפשט את התהליך ככל שניתן, גופים רבים בממשלה הכירו בחשיבות הנושא ופועלים על מנת להסדיר את הפרוצדורה.

עניין זה זכה אף להתייחסותו של היועמ"ש לממשלה בהנחיות והקלות שפרסם לגבי מתן רישיון לעסקים שאינם עומדים בקריטריונים, הקלות אלה נועדו להיטיב עם בעלי עסקים וליצור מעין גמישות ברשויות במתן רישיונות. לפיהן, ניתן במקרים מסוימים לקבל רישיון עסק זמני עד הכשרה מלאה של העסק, כן ניתן לקבל רישיון עסק לעיתים אף כאשר בעסק יש חריגות בניה קלות (זוטי דברים) ובכפוף למס' סייגים.

אנו מוצאים לנכון להביא לידיעתכם כי התהליך אינו מורכב כלל ועיקר ועלותו זניחה ביחס לסיכון הכרוך באי המצאת הרישיון. אי לכך, ונוכח התגברות הפניות והאכיפה המוגברת, אנו ממליצים לפעול בעניין זה לאלתר, שכן הטיפול ימנע חיכוכים מיותרים עם הרשויות המקומיות והמשטרה ובין השאר, מאחר ויש בו גם משום הפרעה לטיפול המיסויי ונועד לחסוך מכם עלויות מיותרות.


המסמך מהווה המלצה בלבד.

לחזרה לכל החומר המקצועי בנושא רישוי והיתרים לחץ כאן
לכתבה הקודמת לכתבה הבאה

המומחים שלנו מחכים לכם!

צרו איתנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם

שלח פנייה