היטלי פיתוח בקצרה

בעלי נכסים, יזמים וקבלנים נתקלים לא אחת בהיטלי פיתוח, תשלומי חובה בגין סלילת תשתיות כבישים ומדרכות, היטלי ניקוז ותיעול, חיובים בגין הנחת קווי מים וביוב (המוכרים כדמי ההקמה), חיובים במסגרת הסכמי פיתוח, קרן/כופר חנייה ואפילו היטלי שצ"פ (שטחים ציבוריים פתוחים). מרביתם משלמים בכניעה ולא כל כך מבינים מה המשמעות, האם ומה ניתן לעשות.

כללי

בדרך כלל יפגשו בעלי הנכסים את החיובים הללו סמוך למועד קבלת היתר בניה ולמעשה התשלום יהווה תנאי מקדים לקבלת ההיתר ויחולק לשני חיובים; האחד, חיוב היטלים מהרשות המקומית (סלילה, תיעול, שצ"פ) והשני דרישה מתאגיד המים (מים וביוב).

חלק נכבד מבעלי הנכסים יתקל בחיובי היטלי הפיתוח למיניהם גם במהלך חיי נכס בכמה תחנות אפשריות:

  1. סמוך לביצוע התשתיות שסמוכות לנכס שבבעלותו (או קודם לכן בעת ההכרזה על הביצוע).
  2. במסגרת סקר נכסים שמבצעות רשויות מקומיות.
  3. בעת בקשה לקבל אישור העדר חובות (אישור לטאבו).

היטלי הפיתוח מעוגנים בחוקי עזר מקומיים אותם קובעת כל רשות ורשות ולה הכללים שלה. על פי רוב המפתח יהיה תעריף למ"ר (לעיתים גם לנפח) כפול השטח שקיים או השטח שעתיד להיבנות במידה ומדובר בבקשה להיתר, שטח הקרקע ובכלל זה פרמטרים נוספים ושונים והכל בהתאם לנסיבות שקשורות לחיוב.

כחברה המתמחה בתחום מזה 15 שנים, אנו מעוניינים להביא לידיעתך כי חובה והכרח לבחון את החיובים לעומקם שכן, אנו מוצאים טעויות מהותיות ושיטתיות בחלק ניכר מהחיובים.

חלק גדול מהחיובים נגוע באי חוקיות כזו או אחרת חלקם לוקה בטעויות חישוב, אי הכרת הנסיבות לעיתים אף אי הכרת החוק, פרשנות שגויה ועד ועוד.  מדובר בהיבטים רבים המצריכים עבודת לימוד ומחקר רחבה הכוללת: איסוף מידע מהרשויות, בחינת נתוני עבר, חישובים למיניהם, היכרות עם פסיקה וכיוב'.

במהלך השנה האחרונה כמו גם בשנים קודמות הצליחה חברתנו להפחית ולהשיב סכומים משמעותיים ללקוחות רבים בכל רחבי הארץ ביניהם- מפעלים, בעלי נכסים, יזמי וקבלני נדל"ן וארגוני על. ההפחתה נגעה בשלל סוגי ההיטלים- החל מהסכמי פיתוח, עובר בחיובים של תאגידי מים וכלה בהיטלי פיתוח חדשים יחסית (שצ"פים).

אנו ממליצים בחום להעביר את דרישות ההיטלים להם נדרשתם בשנים האחרונות לבדיקה. הבדיקה אינה כרוכה בכל תשלום או התחייבות ועשויה להוביל להחזרים ניכרים.

לחזרה לכל החומר המקצועי בנושא אגרות והיטלים לחץ כאן
לכתבה הקודמת לכתבה הבאה

המומחים שלנו מחכים לכם!

צרו איתנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם

שלח פנייה