מאיפה הגעתם לי עכשיו עם דרישה לשלם היטלי פיתוח? ומה זה בכלל היטלי פיתוח?

בעלי נכסים רבים מוצאים עצמם בסיטואציה לא מובנת כאשר הם נדרשים פתאום, באמצע החיים, לשלם תשלומים לרשויות מקומיות בגין היטלי פיתוח כאשר לא ברור להם לשם מה הם משלמים והאם באמת הדרישה מוצדקת.

כללי

מהם היטלי פיתוח?
היטלי פיתוח הינם תשלומים המשולמים לרשות המקומית בגין הקמת תשתיות עירוניות שמשרתות את הנכס שבבעלותכם. על פי רוב קיימים ארבעה סוגים של תשתיות מוניציפאליות בגינן נהוג לגבות היטלי פיתוח – מערכת ביוב ומערכות אספקת מים (שבד"כ את שתיהן אחראי להוציא תאגיד המים). בעוד שני היטלים שכיחים; תשתית תיעול וניקוז מי גשמים וסלילת כבישים ומדרכות. התשלומים נגבים מכוח חוקי עזר עירוניים המשתנים מרשות לרשות.
לרוב תשלום היטל פיתוח מתקיים רק פעם אחת בחייו של הנכס והוא ערב קבלת היתר הבניה. כלומר, סמוך וכתנאי לקבלת היתר בניה נידרש היזם/הקבלן/בעליו של מבנה לשלם את ההיטלים או לחילופין יידרש לשלם את התשלומים הללו במידה וירצה לבנות שטח נוסף.
בשנים האחרונות מוצאות רשויות מקומיות רבות את הנושא כמקור הכנסה נוסף במהלך חיי הנכס ולא רק במועד הקמת הנכס. מאחר ומדובר בתחום אפור וצידי לא רבים מכירים את הדרכים לבחון ולהפחית את הדרישות הללו.
כיצד יכול להיות שהרשות המקומית דורשת תשלום נוסף מבעל נכס שנמצא במבנה שקיים כבר שנים רבות? כדי להבין את הנושא יש להבין ולהכיר את חוקי עזר עירונים על בורים, צריך להיות בעלי ניסיון והיכרות עמוקה עם הוראות חוקי התכנון והבניה כמו כן, להכיר היטב את הפרקטיקה הנהוגה וההתנהלות של הרשויות המקומיות. עם זאת, ננסה להסביר, על קצה המזלג כיצד יכול להיווצר מצב בו עסקים במבנים ותיקים נדרשים לשלם היטלי פיתוח שוב ולתת מעט כלים לבחון את החיובים.

היטלי פיתוח – תחום מורכב ולא ברור
כאמור תחום היטלי הפיתוח הינו תחום סבוך, המשתנה לעיתים מרשות מקומית אחת לאחרת. המורכבות ותחושת הסרבול באים לידי ביטוי גם בפסקי דין העוסקים בנושא, כאשר בתי המשפט מתייחסים לכל מקרה לגופו ונמנעים מהתווית קו מנחה כללי המתחשב בפסיקות בנושא. לכן חשוב דבר ראשון להבין מתי ניתן לגבות מכם היטלי פיתוח.

דרישה לתשלום היטל פיתוח יכולה לנבוע ממספר סיבות:

בניה חדשה או תוספת בניה למבנה קיים– היטל פיתוח מושת על בעל הנכס הן בגין רכיב הקרקע והן בגין רכיב הבנייה המבוקש. אופן החיוב יעשה על פי רוב בהתאם לשטח או לנפח הבניה כאשר לכל היטל יש את התעריף שלו שמופיע בחוק. התעריף של כל היטל והיטלי יוכפל בשטח או בנפח הבניה.
1. בניה חדשה– כתנאי לקבלת היתר בניה תדרוש הרשות את התשלום.
2. תוספת בניה– למעשה באופן זהה לבניה חדשה, הוספת שטח דין השטח הנוסף כדין בניה חדשה. ולפיכך, תידרש לשלם על תוספת השטח.

טיפים:
א. תוספת שטח הכוונה תוספת ביחס למצב המוצא. משמע אם הרסת שטח ובנית מחדש והדלתא היא אפס. אין תוספת שטח לא אמורה להיות דרישה.
ב. הוספת גלריה בין קומות קיימות לדוגמא ושיטת החיוב היא נפח. לא באמת הוספת שטח לא אמורה להיות דרישה.
כמובן שלכל רשות מקומית חוקי העזר מגדירים באופן שונה את המ"ר הבנוי . חשוב שתדעו כיצד הרשות המקומית לה אתם שייכים מגדירה את השטחים לחיוב.

• תיקון מדידה – הרשויות המקומיות נדרשות לערוך אחת לתקופה מדידת נכסים. אלו שוכרות חברות העוסקות במדידות וסקירת מבנים על מנת לוודא כי הרישומים ברשות נכונים, וכי המיסים הנגבים על פיהם (כגון ארנונה) מדויקים.
גם בתחום היטלי הפיתוח מתבצעות מדידות חדשות, וכאשר מוצאים חוסר דיוק בין היתר הבנייה ברשות למדידות החדשות דורשים את ההפרש מבעל המבנה.

טיפים:
א. פעמים רבות הגורם שמודד עבור הרשות מתבסס על מדידות הארנונה שלעיתים שונות בתכלית ובסטנדרט ממדידות לצורכי היתר. שטח לצורכי ארנונה אינו בהכרח שטח לצורכי היתר. משמע, לא בהכרח חייב בתשלום היטלים.
ב. בכל מקרה יש לבדוק את המדידות החיצוניות מאחר הגורמים שמודדים לעיתים מתוגמלים לפי הצלחות ובשנים האחרונות מסתבר בחוקי הפיזיקה השתנו- מטר הוא לא מטר, השאלה מי מודד ולאיזה צורך!?

• שינוי סביבתי -לדוגמא סלילה ראשונה או אפילו הרחבת כביש קיים וסלילתו מחדש. למעשה ניתן לומר שהמועד בו נולדת לרשות הזכות לגבות תשלום הינו אירוע הביצוע (יש שיאמרו מועד קבלת ההחלטה על הביצוע, אבל בשלב זה לא נכנס לזה).
אין כל פסול במימון עלויות ביצעו התשתיות ורובינו שילמנו על כך בקבלת היתרים, ברכישת נכסים והיטלים אלו גולמו במחירי הנכסים המבונים.
יתר על כן, שדרוג תשתיות ופיתוח רצוי לפיך, הבעיה אינה החיוב אלא נכונותו, חוקיותו והדרך.

טיפים:
א. תחזוקת תשתיות אמורה להיות ממומנת ממסי הארנונה בשונה מביצוע מחודש או ראשון שם ולצורך זה קיימים היטלי הפיתוח.


אל תשלמו מהר כל כך
ברגע שנדרשתם על ידי הרשות המקומית לתשלום היטל פיתוח אתם צריכים לקחת בחשבון את העובדה שעליכם לשלם את ההיטל תוך פרק זמן הקבוע בחוק- מדובר בתשלום חובה.
לכן כדאי שתבדקו את דרישות הרשות מוקדם ומהר ככל האפשר, הטיפים שניתנו למעלה יועילו בהכרח ואולם יש עוד רבים נוספים שכדי ללמוד ולהכיר ולכן, אנו ממליצים:
א. לא להרדם.
ב. לכו תעזרו במומחים המתמצאים בנושא, יודעים לבדוק האם דרישת התשלום שקיבלתם מוצדקת ומכירים את דרך ההתנהלות מול הרשות על מנת למנוע תשלום מיותר.


אנו בריפאנד מתמחים בעבודה מול רשויות מקומיות בכלל ובנושא היטלי פיתוח בפרט. לרשותכם עומד צוות אנשי מקצוע המתמחה בתחום אשר ידע לתת מענה מדויק ומהיר על מנת שאתם תשלמו הרבה פחות, ואולי לא תשלמו בכלל.
אנו מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר ,לקבוע עם המומחים שלנו פגישת היכרות ללא התחייבות ולחסוך בכסף, בזמן ובכאב ראש.
ריפאנד הינה חברה כלכלית ואינה חברה משפטית והמסמך אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי.

לחזרה לכל החומר המקצועי בנושא אגרות והיטלים לחץ כאן
לכתבה הקודמת לכתבה הבאה

המומחים שלנו מחכים לכם!

צרו איתנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם

שלח פנייה