ידיעון 5 – פטור חד פעמי מארנונה

כל נכס זכאי לפטור חד פעמי במהלך חייו, למשך תקופה של שישה חודשים, בה פטור הנכס מארנונה בגין חוסר שימוש מוחלט (ריק מחפצים ואינו צורך שירותי חשמל ומים).

כללי

המצב בעבר
בעבר, פקודת העיריות הגדירה כ"בעלים" גם מי שהיה שוכר או שוכר משנה, היינו המחזיק בפועל בנכס, וכך כל מי שהחזיק בנכס למעלה משלוש שנים, היה זכאי לפטור "נכס ריק", כלומר יתכן מצב בו המחזיק בנכס, הוא השוכר, מבקש ומקבל פטור נכס ריק ללא ידיעת הבעלים ובכך מונע מבעלי העסק את ההטבה שמעניקות הרשויות.

בשנת 2003, נעשה תיקון בפקודת העיריות, בו הושמט "שוכר לטווח ארוך" מהגדרת "בעלים". התוצאה הייתה שבעליו של הנכס הוא הנהנה מההטבה ולא המחזיקים בנכס שאינם נכנסים להגדרת הבעלים, עם זאת בפועל המצב אינו אידיאלי.

לאחרונה, הוגש ערעור על החלטת העירייה שלא להעניק פטור נכס ריק לבעליו של נכס, לאחר שזה נוצל בעבר ע"י שוכר שהחזיק בנכס וללא ידיעת הבעלים. בית המשפט המחוזי בת"א החליט לדחות את הערעור, וקבע כי גם מחזיק בנכס יכול להיכנס תחת הגדרת "בעלים", וכי אין חובת העירייה לוודא כי בעל הנכס מודע לבקשה, ובמקרה שהפטור לא ניתן בעבר מחובתה של העירייה להעניקו בו במקום, על אף שמתן הפטור הינו חד פעמי ובעל השלכות כלכליות רחבות לבעליו של הנכס.

מה עושים?
ראשית, ניתן לברר ברשויות האם ניתן הפטור בעבר, מתי ולמי. כמו כן, ניתן להגביל את חוזי השכירות כך שתהיה התייחסות לפן זה. יצוין כי גם במקרים בהם נוצל הפטור שלא ע"י בעלי הנכס, ניתן לפעול וישנם מקרים בהם הרשויות מתקנות את טעותן ומעניקות פטור נוסף.

לחזרה לכל החומר המקצועי בנושא ארנונה לחץ כאן
לכתבה הקודמת לכתבה הבאה

המומחים שלנו מחכים לכם!

צרו איתנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם

שלח פנייה