רישוי עסק בתחום השכרת / מכירת הרכב

עפ"י צו רישוי עסקים, בדומה לבתי עסק רבים אחרים, גם החברות העוסקות בהשכרת רכב, במכירתו ובליסינג מחויבות בקבלת רישיון לעסק. פריט הרישוי יהיה בדרך כלל מתוך קבוצה 8 – רכב ותעבורה בצו, פריט 8.6 א – כלי רכב – מכירתם, השכרתם, תיווך בהם.

כללי

אנחנו יודעים שאין לכם הרבה זמן (או חשק) לקרוא מאמרים ארוכים ומייגעים, אבל קריאת של מה שיהיה כתוב בשורות הבאות עשוי לחסוך לכם לא מעט זמן, כסף ומשאבים אחרים, אז נשתדל לעשות את זה קצר, מתומצת והכי חד שניתן.

עפ"י צו רישוי עסקים, (https://www.nevo.co.il/law_html/law01/500_849.htm) בדומה לבתי עסק רבים אחרים, גם החברות העוסקות בהשכרת רכב, במכירתו ובליסינג מחויבות בקבלת רישיון לעסק.

פריט הרישוי יהיה בדרך כלל מתוך קבוצה 8 – רכב ותעבורה בצו, פריט 8.6 א – כלי רכב – מכירתם, השכרתם, תיווך בהם.

הפעלת עסק מסוג זה ללא הרישיון הנדרש, מהווה עבירה פלילית, ועלולה לגרור עונשים חמורים, כגון צווי סגירת, קנסות ועד כדי מאסר בפועל.

רישוי עסק בתחום השכרת / מכירת הרכב שונה במקצת מרישוי עסקים בתחומי העיסוק האחרים, ולכן, ישנם מספר דברים אותם חשוב לדעת בנוגע לכך.

מי הם הגורמים הרשמיים המעורבים במתן רישוי עסק בתחום השכרת / מכירת הרכב?

חברות הפועלות בתחום זה צריכות להגיש את הבקשה לקבלת רישיון העסק לאגף רישוי עסקים ברשות המקומית שאליה הן שייכות.

הגורמים המעורבים במתן הרישיון יהיו אגף ההנדסה שברשות המקומית, כמו גם הרשות הארצית לכבאות והצלה ומשטרת ישראל.

בהתאם לתקנות התעבורה, גוף נוסף המעורב בקבלת רישיון העסק של חברה העוסקת בהשכרה או במכירת רכב, יהיה משרד התחבורה.

כתנאי סף הכרחי לקבלת רישיון העסק של חברה חדשה בתחום, ייבחן המיקום הפיזי שלה, בהתאם לתוכנית בניין הערים (תב"ע) העדכנית.

כל אחד מהגופים המעורבים בקבלת רישיון העסק מתמקד באספקט אחר של הרישוי:

·      משרד התחבורה יבחן מגוון סוגיות רחב, שבהן, כדוגמה, ייבחן הצורך בהעסקת קצין בטיחות בחברה, וזאת, במקרים שבהם מספר כלי הרכב שבבעלותה עולה על 40 רכבים, וכן הלאה.

·      הרשות הארצית לכבאות והצלה, לעומת זאת, תבחן אספקטים אחרים של בטיחות העסק, דרך שימת לב לדגשים עיקריים המיוחסים לתחום התמחותה – מספר עמדות כיבוי האש יחסית לגודל השטח, מיקומן של העמדות, דרכי מילוט אפשריות בעת אירוע וכד'.

·      משטרת ישראל, אף היא מתמקדת בכל הנוגע לתחומי העיסוק שלה, והיא, לעומת שני הגופים הקודמים, תתמקד באמצעי המיגון הרלוונטיים המותקנים בשטח העסק ובמגרש, על בסיס העובדה כי ריכוז גבוה כל כך של רכבים במקום מסוים עלול, באופן טבעי, למשוך אליו פעילות עבריינית מסוגים שונים.

* אגף ההנדסה ברשות יבחן את שטח העסק ע"פ התב"ע המקומית, ויבדוק האם היעוד של הקרקע מאפשר אחסנת רכבים ומסחר, במידה ולא יידרש טיפול בהיתר שימוש חורג לשטח, כמו במרבית מהעסקים הנ"ל.

כמו כן, חשוב מאוד לדעת, כי ככל שקיים מבנה יביל המשמש למשרדים ולמכירת/השכרת הרכבים הנמצא בשטח, הוא מחוייב בהיתר בנייה שבלעדיו לא יהיה אפשרי להוציא רישיון עסק.

חידוד העניין

כמו שכתבנו בתחילה, ברור לנו שעבורכם, בדיוק כמו עבורנו, זמן שווה כסף ואין לכם זמן מיותר לבזבז על כל העניינים הרשמיים המייגעים והבירוקראטיים שכרוכים בהוצאת רישיון העסק הנדרש. מצד שני (וגם את זה כתבנו כבר), מדובר בעבירה פלילית שעלולה לסבך אתכם בלא מעט צרות. בדיוק בשל כך, גיבשנו כאן, בחברת ריפאנד, סדרה של שירותים מקצועיים שונים שמסוגלים להוריד מכם, בעלי העסקים בתחום מכירת והשכרת הרכב את כל הצורך להתמודד עם העניינים הרשמיים המייגעים האלה, מקצרים עבורכם את התהליכים בהרבה, ומאפשרים לכם להתפנות לניהול העסק שלכם בראש שקט ובטוח!

כדרך אגב נציין מספר נקודות חשובות:

  1. הקצאת אזור למכירת ו/או השכרת רכבים בתוך חניון ציבורי קיים עלולה להיות בעייתית בכמה מישורים. ראשית, יש לשאול האם היעוד התכנוני של אזור הרכבים תואם לפעילות הצגת ומכירת רכבים שאחרת, מדובר במקרה הטוב בשימוש חורג. שנית, אנו פוגשים לא מעט מקרים בהם הרשות המקומית מחייבת את משטחי החניה בהם מוצגים או מאוחסנים הרכבים לפי סיווג עיסקי גבוה מאוד חרף היותו של האזור מהווה חלק מחניון.
  2. אירוע שכיח נוסף הינו הכשרת מגרשים ריקים באיזורי תעשיה למכירת והשכרת רכבים. במקרים אלו יש לשאול האם שטח המגרש תואם את היעוד הצפוי של הפעילות שאחרת גם זה עלול להוביל לדרישה לשימוש חורג.
לחזרה לכל החומר המקצועי בנושא לחץ כאן
לכתבה הקודמת לכתבה הבאה

המומחים שלנו מחכים לכם!

צרו איתנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם

שלח פנייה